Maksimisykelaskuri ja naisten maksimisyke


Ikä:
Laskukaava:





Maksimisykkeen määrittäminen

Perinteisesti maksimisykkeen laskemisessa on käytetty laskukaavaa:

Maksimisyke (lyöntiä/min) = 220 - IKÄ

Kaavan mukaan esimerkiksi 30-vuotiaan henkilön maksimisyke on 190 sukupuolesta riippumatta ja toisaalta nuoren, 10-vuotiaan maksimisyke jopa 210 lyöntiä minuutissa. Kaavassa ei sinänsä ole mitään vikaa: monissa lähteissä kaavan tulokset antavat hyvän arvion maksimisykkeestä. Esimerkiksi ikä vaikuttaa maksimisykkeeseen selkeästi ja alentavasti ja siksi onkin perusteltua huomioida iän vaikutus sykkeeseen.

Naisten laskuri

Perinteisen sykelaskurin kaavan ongelma on kuitenkin se, ettei se huomioi muita tekijöitä, kuten sukupuolta. mm. erään yli 5000:lle naiselle tehdyn tutkimuksen mukaan naisen maksimisyke on usein laskurin tulosta alhaisempi. Siksi laskurin kaavassa on hyvä antaa vaihtoehtona sukupuoleen liittyvä korjauskerroin. Taskulaskurin laskurissa voit vaihtoehtoisesti ottaa sukupuolen huomioon. Sukupuolen vaikutus kaavassa huomioidaan siten, että iän vaikutus on hieman pienempi (0,8-kertainen) ja toisaalta myös syketaso, josta iän vaikutus vähennetään (205). Naisten maksimisykkeen laskukaava on täten:

Naisten maksmisyke (lyöntiä/min) = 206 - (0,8 * ikä)


Muita laskukaavoja

Maksimisykkeen laskemiseen on olemassa myös muita kaavoja, varsinkin sellaisia, joissa iän vaikutus on pienempi: 207-ikä*0,7 tai 202-ikä*0,5. Maksimisyke on kuitenkin ominaisuus, joka riippuu iän lisäksi paljon muista laskukaavoissa vaikeasti huomioitavista ominaisuuksista.

Syketesti

Laskureiden lisäksi maksimisykkeen voi arvioida erilaisia testejä käyttäen. Testit ovat luonnollisesti poikkeuksestta rankkoja, koska testattava on saatava sellaiselle rasitustasolle, jossa hän saavuttaa maksimisykkeen. Cooperin testi toimii tässä hyvin: testissä juostaan niin pitkä matka kuin mahdollista 12 minuutin aikana, minkä ansiosta syke nousee mahdollisimman korkeaksi – olettaen että varsinkin testin lopussa otetaan kaikki irti. Muita mahdollisia testitapoja on esimerkiksi kuntopyörätesti tai juoksumattotesti.
Lisätietoa maksimisyketesteistä saat Polarin sivuilta.

Sykkeen mittaamisesta

Sykemittauksiin ei välttämättä tarvitse hienoja sporttikelloja – tavallinen sekuntikello tai rannekello riittää. Toisaalta uimatreenien yhteydessä voi käyttää esimerkiksi uimahallin juoksevia sekuntikelloja.

Helpoin ja nopea tapa mitata sykettä on laskea kellosta kymmenen sekunnin aika ja laskea sydämenlyönnit sen aikana. Lyönnit saa varmiten tuntumaan kaulavaltimolta, mutta sitä tunnusteltaessa riskinä voi olla kurkunpään liikkeet, jotka voivat sekoittua lyöntien kanssa. Syke tuntuu hieman heikommin ranteen sivusta, mutta suositeltavampaa on mitata siitä!